Kuidas lapsi õudusunenägudes aidata

See on olukord, mis koormab uusi vanemaid ja frustreerib ka kogenud vanemaid: teie laps karjub oma magamistoast keset ööd, äratab teid üles ja sisenedes nende tuppa, leiate nad nutmas ja õudusunenägu kartmas. Õudusunenäod võivad laastada pere võimet rahulikult magada ja põhjustada lapse vastupanu magamaminekule, kui nad pole vanemate voodis ja isegi siis, kui tuled põlevad.

Kuigi me ei saa esmalt vältida õudusunenägude tekkimist, on lahendusi, kuidas oma lapsi pärast õudusunenägu paremini lohutada ja määrata magamaminekuajad, mis ekspertide arvates vähendavad õudusunenägude sagedust.

Mis on õudusunenäod?

Õudusunenägu on hirmutav unenägu, millel on ideeline oht, mis põhjustab laste ärkamist sageli hirmunud olekus ja lohutust vajavana. Ehkki imikutel võib õudusunenägusid olla noorena, ütlevad eksperdid, et õudusunenäod algavad tavaliselt 3–6-aastaselt, on lasteealiste seas tavalised ja vähenevad pärast 10. eluaastat.

Õudusunenäod tekivad tavaliselt pärast seda, kui laps on mitu tundi maganud ja on silmade kiire liikumise (REM) faasis. REM-faasis on aju eriti aktiivne ja toodab elavaid pilte ning uut teavet õppimiseks ja mäluks. Kui laps ärkab REM-faasis õudusunenäost, on halva unenäo murettekitavad pildid endiselt värsked ja võivad lapsele tõelised tunduda.

Õudusunenäod erinevad unepaanikast, mis on küll tõsisem, kuid vähem levinud. Erinevalt õudusunenägudest tekib unepaanika esimestel unetundidel ja panevad lapsed unes vaevlema. Unepaanika erineb õudusunenägudest ka selle poolest, et last on raske äratada ja kui laps ärkab, pole neil paanikat tekitanud episoodist peaaegu üldse midagi meeles.

Mis põhjustab õudusunenägusid?

Laste õudusunenägude vähese uurimise tõttu ei ole õudusunenägude täpset põhjust avastanud. Õudusunenäod võivad tekkida ka siis, kui tuvastatavat allikat pole. Kuid eksperdid väidavad, et teatud tegurid võivad suurendada lapse õudusunenägude riski, eriti:

  • Pingeline olukord või oluline muutus kodus või koolis.
  • Unepuudus või ebaregulaarne unerutiin
  • Hirmutavad telesaated, filmid, lood või muud häirivad stiimulid.
  • Palavik
  • Teatud ravimid

Eksperdid märgivad, et õudusunenäo teema peegeldab sageli lapse arenguetappi. Näiteks võivad väikelapsed näha õudusunenägusid lahusoleku ärevusest, väikelastel võivad olla õudusunenäod, mis tulenevad suuremast vastutusest kodus või koolis, ja vanemad lapsepõlve unenäod võivad kujutada äsja nähtud hirmutavat filmi või põnevat raamatut, mida just lugesid.

Nõuanded lapse lohutamiseks pärast õudusunenägu.

Eksperdid soovitavad vanematel pärast õudusunenägu hirmunud lapse rahustamiseks teha järgmist:

  • Rahustage ja lohutage oma last kohe. Õudusunenäost hirmunult ärkavad lapsed peavad kohe teadma, et nad pole ohus. Veenduge, et teie laps pole ohus ja õudusunenägu ei olnud tõeline. Füüsiline kontakt, näiteks lapse kallistamine või selja hõõrumine pärast õudusunenägu, võib samuti aidata ärevust vähendada, aga ka lapsega tema magamistoas istumine, kuni ta on piisavalt rahulik, et uuesti magama minna.
  • Ajage pimedus valguse või kaisulooma abil minema. Peletage oma lapse öine õudus, lülitades toas sisse öötuli või hämarduslüliti. Andke oma lapsele lemmik kaisukaru või tekk, mis aitaks tal rahuneda ja uuesti magama minna.

Ärge julgustage oma last uskuma kujuteldavatesse olenditesse. Kui teie laps on pinges pärast kapis olevate koletistega õudusunenägu, avage kapiuks, kui nad seda nõuavad. Hoiduge aga võlukepi või valguskepi kasutamisest, et kujuteldav olend ära haihtuks. Kuigi selline koletiste peletamis taktika võib pakkuda ajutist leevendust, kinnitavad nad ka seda, et koletis on olemas ja võib seega pikemas perspektiivis unehirmu süvendada.

  • Õpetage lastele, et neil on oma õudusunenägude üle kontroll. Õudusunenäo leevendamiseks lugege oma lapse lugusid, kus tegelane ületab hirmu õudusunenägude ees. Vanemad saavad õudusunenäo hirmutavat ilmet leevendada, kui joonistada sellest pilt, seejärel see tükkideks rebida ja ära visata.
  • Kasutage kurjakuulutavate piltide asemel positiivseid pilte. Teine võimalus lapse mõtetest õudusunenägu vabastada on lasta lapsel keskenduda positiivsetele piltidele. Asendage häirivad pildid positiivsetega, tuletades oma lapsele meelde õnnelikku mälestust või põnevat tulevast sündmust.

Näpunäited õudusunenägude sageduse vähendamiseks

Me ei saa õudusunenägusid täielikult ära hoida. Kuid saame pakkuda rahulikku und, mis omakorda aitab vähendada õudusunenägude sagedust. Täpsemalt soovitavad eksperdid laste mugavuse ja turvalisuse õhkkonna loomiseks järgmisi samme:

  • Pange paika regulaarne magamaminekuaeg, mis tagab piisava une. Unepuudus või ebaregulaarne magamaminekuaeg on õudusunenägude ajendaja.
  • Koostage rutiin, mis aitab lastel enne magamaminekut lõõgastuda. See võib olla meeldiva magamaminekuloo ühine lugemine,

    rahustavate hällilaulude laulmine või lapse vannitamine.

  • Hoidke oma lapse tuba unet häirivatest esemetest. Selle asemel julgustage rahulikku und hubase padja ja tekiga, lemmiku kaisulooma ja öölambiga. Vanemad lapsed võivad lohutust leida unenäopüüdjast, mis on riputatud nende voodi kohale ja õpetab põlisameeriklaste usku uneabi.

  • Enne magamaminekut vältige ärritavaid stiimuleid. Vältige hirmu tekitamist, näidates lapsele õudset telesaadet, filmi või lugu.

  • Arutlege päeval õudusunenägude üle. Sõltuvalt teie lapse vanusest võib unenäo teemale päevavalguse andmine aidata luupainaja taga olevaid stressoreid tuvastada. Kui see on loodud, juhendage oma last, kuidas nendest stressoritest üle saada ja loodetavasti kogete vähem õudusunenägusid.

  • Pange alus magusamate unenägude jaoks, muutes lapse magamamineku vaikseks kogemuseks. Teie laps saab parema une ja boonusena saate ka teie hästi magada.


Pange tähele, et enne kommentaaride avaldamist peavad need saama heakskiidu